Din egen dagliga massage

Abhyanga - Ayurvedisk oljemassage. Huden är kroppens största organ och inom Ayurveda anses en daglig vård ha en stor betydelse för vår hälsa och vårt välbefinnande. Oljemassagen renar huden och kroppen. Den balanserar det endokrina systemet. Den smörjer, mjukar upp muskler, vävnader och leder. Sesamolja är den bästa oljan pga sin förmåga att tränga in i huden och rekommenderas generellt till alla kroppskonstitutioner. Om du inte tål den kan du välja en annan olja. Det bästa är att använda mognad sesamolja.

1. Innan du börjar massagen är det bra om oljan värmas till kroppstemperatur eller varmare. Om du inte har möjlighet till detta så använd rumstempererad olja. Börja massera huvudet. Doppa fingertopparna i oljan och massera in oljan i hårbotten. Under hela massagen använder du så mycket som möjligt av hela handflatan och inte endast fingertopparna. Eftersom huvudet är en av de viktigaste kroppsdelarna att massera, så använd gärna lite mer tid där än för de andra delarna.

2. Smörj försiktigt in ansiktet och ytteröronen. Massera med hela handflatan där det går.

3. Sedan går du vidare till hals, nacke och övre delen av ryggraden.

4. Det är bra om du först applicerar oljan på alla kroppsdelar och sedan börjar om uppifrån och masserar. På så vis hinner oljan ligga på huden längre tid.

5. Fortsätt med armarna. Massera med fram- och återgående rörelser längs med de långa musklerna och med cirklande rörelser över lederna.

6. Gå vidare till bröstet och buken. Över hjärtat masserar du med lätta cirkelformade rörelser. Massera buken medsols från nedre högra sidan, uppåt, till nedre vänstra sidan.

7. Massera alla delar av rygg och ryggrad så långt du når.

8. Fortsätt med benen. Massera med fram- och återgående rörelser längs med de stora musklerna och med cirklande rörelser över lederna. Massera extra olja på knän.

9. Sist masserar du fötterna. Precis som huvudet anses fötterna vara en av de viktigaste kroppsdelarna att massera. Använd gärna lite mer tid för fötterna. Massera fotsulorna med hela handflatan

10. Massagen tar 10-20 min. Avsluta med en varm dusch.
11. Vid tidsbrist: gör en kort massage på 1-2 minuter med betoning på huvud och fötter.

Var yogisk

 Ät yogiskt